Innovaties in de zuivelsector
Innovatie De zuivelindustrie staat aan de vooravond van grote innovatieve ontwikkelingen. De Nederlandse zuivelproducenten maken zich sterk voor verdere verduurzaming.
Directeur van de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO)
Goede voedingsmiddelen in zuivel
Zuivelproducenten ontwikkelen meer nieuwe producten, na de ontdekking dat in melk nog veel meer goede voedingsmiddelen zitten dan eerst werd gedacht. Directeur Tjeerd de Groot van de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO): “Tot nog toe werd zuivel altijd beschouwd als een gezonde, lekkere, natuurlijke drank. Nu zijn we erachter gekomen dat er nog veel meer goeds in zit, dat de gezondheid van mensen ten goede kan komen. We wisten al dat in melk een aantal gezonde voedingsmiddelen zit en dat het, gerelateerd aan het aantal calorieën, een efficiënte manier is om voedingsmiddelen binnen te krijgen.
Vernieuwingen in de zuivelsector
Inmiddels hebben onderzoekers preciezer gekeken naar de samenstelling van zuivel en is gebleken dat de beroemde drie glazen melk per dag niet alleen gezond zijn, maar zelfs de kans op hart en vaatziekten met 18 procent vermindert.” Met die wetenschap gaan de Nederlandse zuivelproducenten, verenigd in de NZO, aan de slag om hun product nog beter te vermarkten en vernieuwingen in te voeren. De Groot: “De zuivelsector heeft al een lange traditie van kwaliteitsbewaking. Kwaliteitseisen worden geregeld vernieuwd en we gaan meestal verder dan de normen die de Nederlandse of Europese overheid stelt. De kwaliteit van zuivel spreekt dus voor zich.”
Klimaatneutrale stallen
De sector gaat zich daarom nu sterk richten op duurzaamheid. De NZO heeft onlangs haar eigen visie op de klimaatneutrale stal gepresenteerd aan de staatssecretaris van landbouw. “We hebben het dan over stallen met zonnecellen op het dak, koeien die in de wei lopen, en vergistingsinstallaties op het bedrijf om mest om te kunnen zetten in energie. Hoe beter die koe het heeft, hoe beter de melk uiteindelijk wordt.” Op deze manier hopen de zuivelproducenten, die wereldwijd een toppositie innemen, die positie te versterken. “Als wij een product hebben dat van nature voedzaam is, dat ook nog eens duurzaam is geproduceerd, dan is dat een heel gezonde economische basis.”